Donderdagavond ging ik eten bij Kiki. Het was lang geleden dat ik haar heb gezien; iets van zeven jaar.
Ik leerde Kiki rond 1997 kennen via het prikbord van het Conservatorium van Amsterdam. Er hing een oproep, zoiets als: “Cellist gezocht voor een toneelstuk met dans”.
Kiki was de schrijfster van het stuk, ik werd de celliste, en sindsdien zien we elkaar eens in de zoveel jaren en pakken we moeiteloos de draad weer op.
Kiki is Neerlandicus en vertelde dat ze nooit ‘gewoon’ naar taal kan luisteren, naar iemands woordkeus, naar tekst. Of ik dat ook niet had met muziek. Jazeker; heb ik ook. Ik analyseer altijd de trappen van een muziekstuk. En luister ik naar een melodie dan reken ik altijd in hele, halve afstanden en bereken ik de grootte van de sprongen.
Heel concreet; stel je voor; je staat op een tweede vinger. En je moet nog één toon lager spelen. Jij realiseert je, dat is een hele afstand. Nu zul jij keurig je eerste vinger uitschuiven, ‘verlagen’ om geen hálve toon lager maar een hele toon lager te spelen. BINGO!
Dat scheelt je een foutje.
Dit stuk spelen wij volgende week met Het Strijkkwartet bij de entree van de bruid en afgelopen week heb ik de viool solo al in mijn hoofd uitgeschreven. Ik kan het niet helpen maar ik móet gewoon de afstanden raden. Wil jij dat ook eens proberen?
Het voordeel van hele en halve afstanden berekenen is dat je minder fouten maakt tijdens het spelen van een stuk, al dan niet van blad of uit je hoofd. Onlangs heb ik een playlist gemaakt op mijn YouTube kanaal welke nu helemaal zichtbaar geworden is. Deze video’s helpen je om de eerste stap te zetten naar het berekenen van hele en halve toons afstanden, dat te linken aan het aantal vingers dat je dient te gebruiken om de volgende correcte toon te maken.
Op deze manier een melodie zingen en spelen maakt dat ik aan voel komen of ik een grote greep moet maken of niet, of ik een positiewisseling moet maken of nog even moet wachten. Alles krijgt structuur dankzij het weten wat je doet, waar je mee bezig bent.
Indien je dit een tweede natuur maakt durf je veel meer te gaan voor ‘muziek maken’, je hart laten spreken. Je muzikale hart te laten horen. Want je staat steviger in je schoenen!
Ben je benieuwd? Neem een kijkje. Abonneer je op mijn YouTube kanaal, als je iets hebt aan mijn video’s; dank voor je duimpje omhoog; ik hoop je te kunnen helpen.
Hartelijke groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Een ‘guided tour’ met Rick Mooney
Jij als cellist kent ongetwijfeld de boeken van Rick Mooney. Position pieces I en II, Thumb position en… Double stops. Double stops zijn dubbelgrepen, een dubbelgreep ontstaat wanneer je op twee snaren een noot speelt. Je strijkt dan die twee snaren tegelijk. Waarom...
Stuur jij je cellodocent deze link?
Lang geleden, toen ik rond 1996 mijn eerste domeinnaam kocht, wilde ik zo graag www.celloles.nl registreren. Dat kon toen niet omdat je KvK geregistreerd moest zijn en dat was nog een stapje te ver. Ik kocht www.celloles.com en zo begon mijn lespraktijk te groeien en...
Tien goede cello methodes om uit te kiezen.
Een cello methode is een serie boeken welke je aan de hand neemt om cello te leren spelen. Ze dienen methodisch op te zijn gebouwd. De methodes worden aangevuld met losse oefeningen, toonladders hopelijk, duetten en voordracht stukken voor variatie en verschillende...