Hier heb ik wat klanktips voor jou de enthousiaste fanatieke cellist. Elke cellist, of je nu beginner of gevorderd bent, heeft iets aan deze tips en trucs om moeiteloos je geluid te verbeteren! Ik geef alleen les aan volwassenen die op latere leeftijd zijn begonnen met spelen van en bied de volgende tips met jou in gedachten.

TIP #1: Ken je cello! Maak eens kennis met de vioolbouwer

Met een goed onderhouden en goed afgestelde cello kun je gemakkelijker spelen, beter klinken en veel geluidsproblemen zoals wolf-tonen en bijgeluiden voorkomen. In principe ben ik voor “Gentle neglect”; ga geen problemen zoeken en kosten maken met je instrument indien er niets aan de hand is. Dat is hetzelfde als naar de garage rijden met je auto die het prima doet en vragen of er misschien iets anders of beter kan. Maar heb je ergens last van? Het loont de moeite om een afspraak te maken met een professionele vioolbouwer om je cello te bekijken. Een leerling van mij die een mooie oude cello bij mij kocht ging daarmee langs Medea, vioolbouwer te Amsterdam Oost, en kwam met een nog beter klinkende cello terug; top! Stel je vioolbouwer bijvoorbeeld de volgende vragen:

  1. Is de stapel van je cello correct in het instrument gepositioneerd en sluit hij goed aan op het boven- en onderblad?
  2. Zijn alle naden van het instrument gesloten? Niet schrikken, open randjes is heel gangbaar bij oude cello’s. En niet iedere barst moet per sé direct gedicht worden.
  3. Is de kam goed en vakkundig geïnstalleerd? De hoogte van de kam wordt mede bepaald door jouw niveau. Heeft een cello nog geen eigenaar gevonden dan  wordt doorgaans de kam iets hoger aangehouden. Tenslotte is er iets af snijden (een kam wordt gesneden) makkelijker en goedkoper dan er meteen een nieuwe op te laten maken! Ik verwacht dat de expert je zal vragen naar hoe lang je speelt en in welke posities. Met een beetje geluk wil hij of zij je even zien spelen opdat hij weet wie de cello op welke manier bespeeld. De juiste ronding luistert nauw.
  4. Zijn de snaren nieuw genoeg om je mooi te laten klinken? Eerder zei ik; snaren gaan jaren meer bij licht gebruik. Ik wil dat bijstellen. Laat je A en D snaar niet ouder worden dan een jaar en voor de lagere snaren liever maximaal 3 jaar alvorens ze te vernieuwen). En welke snaren moet je kiezen? Vraag je docent om advies en koop de snaren van de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven. Ze maken echt een enorm verschil!
  5. Wordt het instrument op een optimale luchtvochtigheid gehouden? Droge lucht kan scheuren veroorzaken en je geluid beïnvloeden. Vraag je vioolbouwer om tips en lees mijn celloblog voor simpele maar zo effectieve tips!
Speciale tip voor volwassenen:

Heb je bedacht dat je misschien geen cello van volledige grootte nodig hebt om je beste geluid te maken? Veel van mijn volwassen studenten hebben meer comfort op cello’s van 7/8-maat of zelfs 3/4 maten. En comfort is de weg naar goed geluid! De kleinere cello’s zijn vaak comfortabeler voor beginnende en gevorderde spelers en kleinere mensuur (afstand tussen je vingers naar de andere noten) maken het plaatsen van de vingers gemakkelijker. Je hoeft de geluidskwaliteit niet op te offeren als je een kleinere cello koopt. Het is onzin dat ze per definitie zachter zijn; met een goede techniek haal je het maximum uit je cello. Twijfel jij omtrent je maat? Ik heb altijd 7/8e en 4/4e cello’s staan om het verschil te ervaren.

strijkstok_scarlett arts

TIP #2 De stok

  1. Is je stok behaard met paardenhaar van goede kwaliteit? Er zijn een paar verschillende opties voor haar die je kunt bespreken met een strijkstokspecialist, waarschijnlijk je vioolbouwer.

  2. Een goede strijkstok, je verdient het! Juist wanneer je beginner bent, maar zeker wanneer je enkele jaren speelt. Denk niet dat je niet goed genoeg bent voor een goede stok want hij gaat voor jou het zwaarste werk doen!

Een goede stok maakt een enorm verschil. Je voelt het zodra je hem in je hand neemt en je hoort wanneer je strijkt. Hij verkoopt zichzelf aan jou door zijn (toon)kwaliteit. Heb je een paar stokken geprobeerd om een idee te krijgen van de verschillen? Stokken zijn heel persoonlijk, maar over het algemeen ben je op zoek naar iets dat gebalanceerd en gelijkmatig aanvoelt terwijl je over de hele lengte van de snaar trekt. Je wil dat hij sterk is maar ook soepel. Hij moet een goed contact maken, moeiteloos, met de snaar. Je helpen bij alle streeksoorten.

Als je een hier in geïnteresseerd bent, zou je kunnen overwegen om verschillende bogen te hebben voor verschillende stijlen. Mijn favoriete strijkstokken waren voorheen Watson en Hill kopieën maar door de afwerking moderner te maken kan ik ze nu geen kopieën meer noemen, maar zijn het gewoon super stokken. Ze kosten € 499,00. Dat is wellicht veel geld maar gezien stokken tientallen duizenden euro’s kunnen kosten ben je hier goed mee af! Zelf speel ik met een stok van Henk Cornelissen uit Aardenburg welke € 1900,00 koste. Hij is helaas overleden hoorde ik van Roel Dieltiens in mijn podcast; we spelen beiden op stokken van hem. Ze zijn moeilijk te vinden.

TIP #3 Hars

Er zijn een aantal verschillende merken hars en welke je op je strijkstok gebruikt, het zal de kwaliteit en grip van je geluid en contact beïnvloeden. Zorg ervoor dat je een “verse” oftewel nieuwe hars gebruikt en geen oude uitgedroogde! Als beginner of gevorderde, wil je een best plakkerige hars. Later kun je met andere soorten experimenteren. Mijn voorkeur gaat uit naar Kaplan dark, ooit aangeraden door vioolbouwer Ritz Iwata en ik wil niet anders meer. Niet duur en de fijnste hars ever! Bestel hem online of neem hem mee op les; een blokje gaat zijn leven lang mee en kost € 10,00. Gebruik hem dus voor hij uitdroogt ;-). 

TIP #4 Je punt

Je punt kan een aanzienlijk effect hebben op het geluid van je cello en hoe comfortabel je er mee bent. Er zijn een paar standaard soorten eindpunten. Traditioneel zijn eindpunten recht, van metaal en kan de lengte worden aangepast door een schroef aan de bovenkant van de pin. Sommige mensen vinden echter meer comfort als ze een eindpunt gebruiken via een knik recht naar beneden richting de grond gaat, de zogenaamde Tortellier punt. Echter de meeste punten zijn recht.

De laatste jaren wordt er veelal voor carbon punten gekozen omdat ze zo weinig wegen. Hoe minder iets weeg, des te minder geluid absorbeert het en je cello geeft dan meer volume. Investeer in een goede kwaliteit eindpinhouder/celloplankje om de cello op de juiste plaats te houden terwijl je speelt. Ik houd zelf van de zwarte repen rubbermatten welke ik heb laten maken nadat ik jaren gezocht heb naar een fatsoenlijke punthouder om aan leerlingen en klanten te geven. Onlangs heb ik de tweede generatie besteld; deze matjes zijn weer net iets dikker wat de duurzaamheid verbetert. Ze kosten € 19,50 exclusief verzendkosten. Ik kan je er eentje opsturen per pakketpost. Stuur een e-mail met je adresgegevens en je mobiele telefoonnummer (ivm Tikkie).

TIP #5 Je staartstuk

Mijd de oude zware houten staartstukken, ga voor carbon of kunststof. Maar wil je Da bomb…? Heb je ooit gehoord van het Frirsz staartstuk? Luister eens naar het podcast gesprek met Frirsz New York in mijn podcast Cello spelen met Scarlett. Het is echt een enorme vondst! Vederlicht, van aerodynamisch materiaal, opengewerkt opdat er meer klank naar voren kan, diagonaal opgezet om snaar lengten te verlengen van G en C snaar: alles maakt dat je cello meer volume produceert en het haalt meer résonance en klankkleuren van je cello naar boven.

Het is een kostbaar staartstuk, € 318,00, maar iedere euro waard.  Niet goed? Geld terug garantie door mij; een must om meer uit je cello te halen zonder naar de vioolbouwer te hoeven. Ik verkoop ze uit voorraad. Laat je er eentje uit de V.S. komen dan loop je het risico invoerrechten te betalen.

Tot zover mijn eerste 5 tips. Wil je er meer horen? Schrijf je in op mijn blog en luister naar mijn Podcast Cello spelen met Scarlett op deze site of Spotify en Anchor.fm.

Hartelijke groet,
Scarlett

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

De noten klinken niet zoals thuis…

De noten klinken niet zoals thuis…

Fotografie: Wim VooijsHerken jij deze volgende situatie? Je zit op celloles of op een voorspeel moment en terwijl je je zo goed hebt voorbereidt en echt lekker en goed gewerkt hebt thuis klinken er noten die je niet herkent. Speel je blijkbaar andere vingers dan je...

Share This