Donderdagavond ging ik eten bij Kiki. Het was lang geleden dat ik haar heb gezien; iets van zeven jaar.

Ik leerde Kiki rond 1997 kennen via het prikbord van het Conservatorium van Amsterdam. Er hing een oproep, zoiets als: “Cellist gezocht voor een toneelstuk met dans”.

Kiki was de schrijfster van het stuk, ik werd de celliste, en sindsdien zien we elkaar eens in de zoveel jaren en pakken we moeiteloos de draad weer op.

Kiki is Neerlandicus en vertelde dat ze nooit ‘gewoon’ naar taal kan luisteren, naar iemands woordkeus, naar tekst. Of ik dat ook niet had met muziek. Jazeker; heb ik ook. Ik analyseer altijd de trappen van een muziekstuk. En luister ik naar een melodie dan reken ik altijd in hele, halve afstanden en bereken ik de grootte van de sprongen.

Heel concreet; stel je voor; je staat op een tweede vinger. En je moet nog één toon lager spelen. Jij realiseert je, dat is een hele afstand. Nu zul jij keurig je eerste vinger uitschuiven, ‘verlagen’ om geen hálve toon lager maar een hele toon lager te spelen. BINGO!

Dat scheelt je een foutje.

Celloles-volwassenen-arnhem-01

Dit stuk spelen wij volgende week met Het Strijkkwartet bij de entree van de bruid en afgelopen week heb ik de viool solo al in mijn hoofd uitgeschreven. Ik kan het niet helpen maar ik móet gewoon de afstanden raden. Wil jij dat ook eens proberen?

Het voordeel van hele en halve afstanden berekenen is dat je minder fouten maakt tijdens het spelen van een stuk, al dan niet van blad of uit je hoofd. Onlangs heb ik een playlist gemaakt op mijn YouTube kanaal welke nu helemaal zichtbaar geworden is. Deze video’s helpen je om de eerste stap te zetten naar het berekenen van hele en halve toons afstanden, dat te linken aan het aantal vingers dat je dient te gebruiken om de volgende correcte toon te maken.

Op deze manier een melodie zingen en spelen maakt dat ik aan voel komen of ik een grote greep moet maken of niet, of ik een positiewisseling moet maken of nog even moet wachten. Alles krijgt structuur dankzij het weten wat je doet, waar je mee bezig bent.

Indien je dit een tweede natuur maakt durf je veel meer te gaan voor ‘muziek maken’, je hart laten spreken. Je muzikale hart te laten horen. Want je staat steviger in je schoenen!

Ben je benieuwd? Neem een kijkje. Abonneer je op mijn YouTube kanaal, als je iets hebt aan mijn video’s; dank voor je duimpje omhoog; ik hoop je te kunnen helpen.

Hartelijke groet,

Scarlett

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

Stel mij je vraag

Stel mij je vraag

Jullie weten wellicht allemaal dat ik werk aan een online video cursus van de eerste Bach suite. Ik bood deze week de deelnemers aan om mij hun vragen op video te sturen, liefst met cello erbij om de vraag zo duidelijk mogelijk te maken en hen middels een lang video...

Tweede stem voor Prelude Bach Suite

Tweede stem voor Prelude Bach Suite

Door de verjaardag van onze dochter ben ik vergeten om op tijd een blogpost klaar te zetten. Daarom nu een dagje later!Enkele weken geleden was je in de gelegenheid om mijn online video cursus met de eerste Bach suite te kopen. Ik wil in deze blogpost mijn aanvulling...

In het zonnetje

In het zonnetje

Deze week hoorde ik in BNR’s The Big five, waar ik graag naar luister, dat de host niet ging VOUSvoyeren maar TUtoyeren. Plotseling, na 50 jaar het levenslicht te hebben gezien, begreep ik voor het eerst waar de term tutoyeren vandaan komt. Je zegt “tu” tegen iemand...

Share This