Hallo beste luisteraars!

Jullie weten; ik ben een ambassadeur voor volwassenen die
cello willen leren spelen. Iedereen heeft zijn eigen tempo  om dit, de cello, te leren, en heeft te maken met zijn
eigen karakter. Want vergeet niet dat we heel vaak niet alleen noten studeren maar ook om leren gaan met ons zelf!

Ik mag een unieke situatie met jullie delen.

Dik een jaar geleden kwam er zoals vaak via de agenda op http://www.celloles.com/agenda een boeking voor een proefles van iemand dit ik nog niet had gezien of gesproken. Ze stelde zich voor en schreef dat zij 62 was, bassist in het Koninklijk Concertgebouw Orkest
en dat zij cello wilde leren spelen. Ik zat vol, of ik toch geen plekje had?

Ik dacht ‘WAT?’ Wat zoekt iemand die op zulk hoog niveau
musiceert nou bij mij? We maakten kennis en het was een aardigheid. Deze bassist in kwestie heet Mariëtta Feltkamp en zo bleek pas onlangs, toen ik haar
een uur lang sprak, dat wij tegelijkertijd op het K.C. het Koninklijk Conservatorium
gezeten hebben in Den Haag!

We maakten kennis en het werkte. Ik kon haar helpen, hoe
veel talent en aanleg zij ook heeft want laten we wel wezen; strijken kon ze!

Maar strijken op een bas is anders dan strijken of cello…

Hoe dan?

Mariëtte Feltkamp is contrabassist in het Koninklijk
Concertgebouw Orkest. Iets meer dan een jaar geleden ontmoette ik haar voor het
eerst en zij is enorm aan het groeien als cellist. Hoe is het om in het meest
prestigieuze orkest van Nederland te spelen?

En hoe is zij daar op haar plek gekomen?

En waarom ga je naast zulk een drukke baan dan cello leren
spelen?

Zij gaat ons over dit alles en meer vertellen in mijn
nieuwste podcast aflevering van ‘Cello spelen met Scarlett.’

Hoor Mariëtta Feltkamp over hoe zij als kind gitaar ging
spelen. Over auditie doen, over laat beginnen met de bas  want je begon toen der tijd niet als kind met
contrabas. Mariëtta had gitaar als eerste instrument, deed daarvoor zelfs het
conservatorium! Terwijl zij vijfde jaars gitaar student was, stroomde zij met
de bas in in het eerste jaar.

En uhm; ze draaide tijdens haar studie ook nog eens nachtdienst als verpleegster in de zorg!

Petje af!

Kom luisteren hoe zij op het idee kwam om een switch te
maken van gitaar naar een orkest instrument, en waarom de contrabas.

Hoor wat haar favoriete land is om op tournee te gaan. Welke zalen haar favorieten zijn.

En wat voor uitdagingen je krijgt wanneer je net als de vader van je baby in het Koninklijk
Concertgebouw Orkest zit!

Ook vertelt ze een prachtige anekdote over de cello groep en het orkest en of ze iets van de cellisten die voor haar zitten kan leren of niet…

En herinner jij je uit mijn blogpost cellist Floris Mijnders
in zijn groene grof gebreide trui? (Was die nou door zijn moeder gebreid of
gekocht????) Mariëtta herinnert zich die trui ook! En ook dat hij met zijn tuba door het K.C. liep. ?.

Wist je dat ze zelfs mijn online video cursussen heeft gekocht omdat ze zoveel leert van mijn video’s? Echt te gek…

En tralalalalalaaaa; hoor wat Gregor Horsch, de aanvoerder
van de cellogroep van het K.C.O. over mij zei… Senk joe!!!! Hartje hartje
hartje.

Stay tuned, en wanneer je geinspireerd raakt; pak snel je cello erbij, muziek op je lessenaar en GOOOO!!!!

Mijn dank aan Edwin Bakker die de audio heeft nabewerkt.

Hartelijke groet,

Scarlett !

Share This