Hi!
Mijn blogpost begint met een verzoek en eindigt met ‘entertainment’…
Heb je even?
Ik ga dit weekend met mijn cello naar Antwerpen want zondag nemen we foto’s met het Belgische team van Het Strijkkwartet, dat ik boek voor bruiloften, feesten en concerten :). Het strijkkwartet waar ik zelf graag zoveel mogelijk in speel!
In december ’24 is onze FB pagina helaas gehackt. Die pagina heb ik verwijderd en ik heb nu een nieuwe pagina die ik heulemaaal opnieuw op moet bouwen. Ik heb nu 9 volgers, dankjewel!!!!!, en ik kan de pagina pas een mooie “Vanity url” geven bij 25 plus ‘likes’. Dus dan eindigt de url niet meer op allerlei cijfers zoals nu maar op facebook.com/HetStrijkkwartet bijvoorbeeld. Hierdoor ben ik ook op social media (en Google) beter vindbaar. Waar je allemaal als ondernemer niet op moet letten…. 😉
Heb jij tijd om Het Strijkkwartet te liken op FB? Zodra ik 25 duimpjes heb kan ik de url veranderen.
En hier zijn leuke dingen voor jou om te doen, bijvoorbeeld dit weekend ? 😉
Heb jij wel eens gezocht naar alternatieve manieren om cello te spelen? Gewoon even tussen De Zwaan en Sakom bundel 2 door? 😉
Via een algoritme kwamen deze video’s tevoorschijn. Alternatieve speeltechnieken kunnen een heerlijke afwisseling zijn.
Je ziet; de cello is veelzijdiger dan veel mensen denken.
De chop, chopping:
De chop is een supercoole techniek waarmee je van je strijkstok een soort drumstok maakt. In plaats van de snaren normaal te strijken, duw je de stok met een korte tik op de snaren, waardoor je een percussief “tsjak” geluid krijgt. Dit wordt veel gebruikt in folk, bluegrass en andere ritmische muziekstijlen.
Hoe werkt het?
Ja nu wordt het een uitdaging; ik vind het lastig…
Zet je strijkstok op de lagere snaren (meestal D of G) dicht bij de kam.
Druk de stok een beetje in de snaar en laat ‘m dan kort en krachtig los.
Het klinkt een beetje als een zachte drumbeat en kan super strak in het ritme zitten.
Het neerkomen is een andere klank dan het optillen. Je hebt dus wel twee geluiden per ‘chop’!
Waarom is het cool?
Het maakt je cello een ritme-instrument én een melodie-instrument tegelijk. NICE!
Je kunt beats en grooves spelen zonder een drummer nodig te hebben.
Het geeft een moderne, stoere sound aan je spel!
Wil je het proberen? Begin met een droge tik zonder klank en oefen dan met een simpel ritme. Zodra je het doorhebt, kun je het afwisselen met gewone streken en zo je eigen groove maken! Volg deze Zjerman cellist op YouTube ; ik vind haar uitleg goed en duidelijk. En haar accent leuk!
En de slap, slapping:
Wat is slapping on the cello?
Slapping is een speelse manier om ritme aan je cellospel toe te voegen. In plaats van de snaren gewoon te plukken (pizzicato), tik je met je vingers of duim stevig tegen de snaren of de toets. Dit geeft een soort ‘plop’ of ‘klik’ geluid, een beetje zoals een slap-basgitaar in funk of jazz.
Hoe werkt het?
Je kunt met je duim op de snaren slaan, vlakbij de toets, zodat ze kort tegen de toets kletsen.
Of je kunt met je vingers de snaar loslaten op een manier waardoor hij een percussief geluid maakt.
Soms tikken cellisten ook zachtjes op de klankkast of de toets om extra ritme toe te voegen.
Waarom is het cool?
Het maakt je cello groovy!
Je kunt een soort drumgeluid nabootsen terwijl je speelt.
Het past goed bij moderne en ritmische muziek, zoals folk, pop en jazz.
Wil je het proberen? Begin eens met je duim zachtjes op de D- of G-snaar te ‘slappen’ en luister wat er gebeurt. Als je het combineert met gewone pizzicato-noten, krijg je vanzelf een ritmische groove!
Hopelijk heb je een heel weekend om het te oefenen?
Hartelijke groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Een witte cellokoffer
Lang, láng geleden, ik was 19, hoorde ik een cellist spelen tijdens een voorspeelavond cello op het prestigieuze Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Het was een avond in Studio 1, die rook naar het sisal tapijt en die uitkeek op de patio. Waarin een orgel stond...
Van Cellolessen tot Online Cursussen: mijn muzikale reis en een sneak peek van Positie Wisselen op de cello!
Toen ik mijn eerste celloles kreeg van Ellis Moorman was ik 19. Ik zat op het Koninklijk Conservatorium en wilde dirigent worden. Daarom raadde men mij aan om een strijkinstrument te leren spelen want met een piano achtergrond weet je echt NADA van een symfonieorkest....
Passiemuziek avond op donderdagavond 28 maart met Gied!
Dit jaar zal ik, Scarlett, behalve de Christmas extreme geen workshops geven. Ai, dat is niet leuk nu de planning voor Pasen nadert want een Bachdag in Amsterdam en Velp was een prachtige gewoonte geworden! Gelukkig wil cellodocent Gied van Oorschot die in Amsterdam...