Had jij dat ook, dat toen je cello ging spelen je een stuk in je hoofd had waarvan je hoopte dat je het ooit zou gaan spelen? Bij mij was dat de eerste cello suite van Bach, zoals bij zovelen. Maar door de jaren heen leerde ik steeds meer stukken kennen. Toen ik 19 was kreeg ik mijn eerste celloles van Ellis Moorman. Ik zal die les nooit vergeten.

Ik kwam uit een gezin waar geen klassieke muziek werd gedraaid dus veel bagage had ik niet; ik zoog alles op als een spons.

Nu wil ik mijn top vijf van favoriete cello muziek met je delen als cellisten onder elkaar.

Favoriet 1

L. von Beethoven sonate vijf in D, tweede deel Adagio;

 

Ik heb iets met Beethoven. Zijn bundel cello sonaten gaat met mij mee naar het onbewoonde eiland, in plaats van de cello suites van Bach. Echt waar.

Ik deed in 2001 auditie bij het toneel gezelschap van Jean le Fabre in België; hij zocht één muzikant voor zijn productie Parrots and Guinea pigs. In de laatste ronde zat daar de jury in de zaal en vroeg hij de twee overgebleven muzikanten, mij en een bas-klarinettist, om het droevigste stuk ooit te spelen. Terwijl een danser die auditeerde erop moest bewegen. Ik koos dit adagio, hoopte dat ik het uit mijn hoofd kon reproduceren want ik had het nog nooit gestudeerd op les, enkel voor mijn eigen plezier geproefd. En soms zit alles mee; ik won die baan.

Favoriet 2

L. von Beethoven Bei Maennern welche liebe fuehlen…. Thema uit Mozart’s Zauberfloete

 

Weer Beethoven… Wat een lieflijkheid: Es groot, zulk een positieve toonsoort; niet te pittig, mellow molletjes aan de bassleutel. Een thema met variaties maakt dat je je kleurtjes en verschillend en verschillende kwaliteiten kunt tonen aan de luisteraar. Ik ben gek op thema’s met variaties. Ik speelde dit werk tijdens masterclasses met o.a. Marien van Staalen, Quirien Viersen; heerlijk!

Favoriet 3

O. Respighi Adagio con variazione

 

Wat een werk, wat een variaties, zo cellistisch, en melodieus zo….zucht…

Ik ben geen Misha fan; sterker nog; hij doet hier allerlei dingen die geheel niet in de muziek staan maar de kleur van zijn waaaaanzinnige cello maakt dat ik deze clip kies en een technisch detail. Let op waar Misha strijkt; piano inzet aan de…. kam! Toon projectie in optima forma. Doe maar na!

Favoriet 4

Bach suite 5, C klein met scordatura; hmmmmm…. (Scordatura is een snaar hoger of lager gedraaid dan zijn originele hoogte)

 

Omdat de A snaar naar een G gedraaid is, resoneert de cello zo waanzinnig mooi in de c mineur stuk. Het begint met een groot recitatief om over te gaan in een meerstemmige fuga. Ik heb hier heel hard aan gewerkt, kwam van ver op zoek naar een mooie interpretatie. Ik speelde het op mijn eindexamen. Het moest uit het hoofd want vier pagina’s lang is deze prelude en omslaan kan dan niet. Mijn leraar had toestemming gegeven om pagina 3 en 4 voor me neer te zeten en pagina 1 en 2 dan uit mijn hoofd te doen. Snap je hoe ik me voelde halverwege pagina twee? “Ga ik het halen, ga ik het halen?” En door die twijfel raakte ik er uit.

Favoriet 5

Tot slot; het derde deel, langzame deel uit Elgars Cello concert. Dat dit niet vaker in cello verzamel albums staat is mij een raadsel. Ik val als een blok voor de vingerzetting/positie wissel momenten in de eerste 8 maten van Yo Yo!

Wat vind je van deze stukken?

Wil je die eens vergelijken met deze momenten van positie wisselen?

Wat vind jij? Wat zou jij doen?

Dit doet Jacqueline DuPré; je ziet ondanks het wazige beeld wanneer ze positie wisselt en wat dat doet met haar melodie…

En hier…. zonder positie wisselingen. What a waste… Of vind jij dit het mooist?

Smaken verschillen.

En valt jullie iets op aan de eerste noot bij de grootheden die we zien? Open snaar. Stoer….

Hier is de pdf van de cello partij van Elgars celloconcert:  Print de muziek uit en neem mee naar les :).

Nog even dit; kun jij dit van blad lezen en in je hoofd zingen? Misschien herken jij dit werk?

En herken jij dit werk?

Indien ja; super! Echter misschien ken jij de Brahms e sonate wel wanneer je hem hoort, en ken je ook het tweede voorbeeld, namelijk de cello entree in het eerste deel van Dvorak’s celloconcert maar herken je ze niet in het notenschrift? Overweeg dan om op 18 juli aan te schuiven bij de drempelloze solfege avond in Amsterdam, of op 20 juli tijdens de solfege middag in Havelte, Drenthe.

Iedere muzikant is welkom, ongeacht zijn of haar instrument. Dit is voor iedereen een mooie gelegenheid om weer iets te leren en verder te ontwikkelen.

Lees er hier meer over onderaan de blog.

Ik kijk er naar uit!

Ik ben heel erg benieuwd wat jouw favoriete top 5 is en hoe jouw reis is geweest om die stukken te leren. Laat het mij weten via info@celloverkoop.nl. 

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

Geweldig nieuws over Gied van Oorschot

Geweldig nieuws over Gied van Oorschot

Hoera; het is een feit; de barokworkshop met Gied van Oorschot gaat door! We hebben nu ACHT actieve inschrijvers, misschien zelfs negen: iedereen die meedoet kan van start met de voorbereiding. Vorige blogpost voegde ik het Avé verum van William Byrd bij; hier is hij...

Share This