Na een week sales hier een heerlijke dot noten, namelijk de waanzinnige Sarabande van de vijfde suite voor cello solo van J.S. Bach, The Master!
Mineur, traag, wringend; de vijfde sarabande is waaaanzinnig….
Luister maar:
en heel even een ander geluid 😉
Welke vind jij trouwens het mooist?
En wat is er nou speciaal aan die vijfde suite?
Er is sprake van scordatura. Scorda-wat? Scor-da-tu-ra. Het omhoog of omlaag draaien van een snaar van je instrument. Men beweerde trouwens dat vioolvirtuoos Paganini tot zulke capriolen in staat was omdat hij zonder dat iemand het wist scordatura toepaste.
Terug naar Bach. De toonsoort is c klein. Bach adviseert de A snaar omlaag te draaien naar een G;
Waarom doet hij dit? Je kunt op deze manier in de eerste positie de noten as bes c bereiken, welke om de haverklap nodig zijn in de toonsoort c klein.
Ik kwam al surfend op het fenomeen scordatura in de vijfde suite op deze waanzinnig goede webpagina; het font leest erg ongemakkelijk vind ik maar het loont om je eraan te wagen. Moet je zien wat een werkstuk over de vijfde suite! Scordatura versus normaalstimmung:
Heel goed om te weten; geheel onderaan de pagina kun je taal switchen naar Dutch ;-).
Ik voeg hier de bladmuziek van de Original notierung bij en de gewone stemming.
Bach 5 sarabande a Original notierung
Bach 5 sarabande b normale stemming
Mijn eindexamen
Ik heb de prelude van de vijfde suite op mijn eindexamen gespeeld. Hoe doe je dat handig zonder aan je sleutels te hoeven zitten met mogelijk ongemak van losspringende sleutel(s)?
Simpel, als je het weet;
Indien je je A op hoogte hebt met ene bijna volledig ingedraaide fijnstemmer, kun je door de fijnstemmer losser te draaien zakken tot een G. En weer terug wanneer je in kwinten stemming speelt. Goed he?
Fijne vakantie!
Groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Podcast gesprek met nieuwe celloles docent Lola Jurakic
Ik had een leuk podcast gesprek met nieuwe cellodocent in Amsterdam: Lola Jurakic.Lola start komende dinsdag 25 november in de cellostudio op de Haparandaweg in Amsterdam. Haar eerste lesdag zit al vol; heel spannend! Zij zal er tweewekelijks lesgeven in de middag en...
Jean-Baptiste Bréval: Onmisbare componist voor elke cellist
Jean-Baptiste Bréval – een componist van wie bijna iedere cellist wel eens heeft gespeeld Deze week kreeg ik dankzij een bericht van Cellopedia inspiratie omtrent een blogpost over Breval. Heb jij zijn muziek wel eens gespeeld? Hier een korte kennismaking met...
Een cello huren met hart en ervaren oog – Waarom persoonlijke begeleiding het verschil maakt
De eerste toon op je cello vergeet je nooit meer. Toch? Ik weet het nog goed; ik was 19 en mocht met mijn docent Ellis mee, naar de S-vleugel met studiekamers op het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Haar bruine cellokoffer, dansend aan de band aan één schouder....







