In deze blog neem ik je mee naar mijn allereerste cello en cellolessen. Over hoe belangrijk het juiste instrument kan zijn — zeker als je net begint. En hoe bijzonder het is als iemand, vele jaren later, precies zo’n eerste stap bij mij wil zetten.
Op mijn 19e kreeg ik mijn eerste cellolessen van Ellis Moorman. Ik zat voor een ander hoofdvak, zo moge duidelijk zijn, op het Koninklijk Conservatorium van den Haag en zij was daar derdejaars studente. Ik kon gratis celloles krijgen, en zij kon door mij les te geven haar vak ‘pedagogiek’ behalen.
Wat was ik blij; de cello was voor mij chique, gewoon ‘magic’!
Een fantastische bijkomstigheid was het feit dat ik in het ‘instrumentenhok’ van het conservatorium een cello mocht uitzoeken, welke ik mocht lenen. Deze cello’s waren eigenlijk voor vakstudenten, maar ja; ze stonden er en ik mocht uitkiezen.
Zonder dat ik kon spelen koos ik degene die ik optisch de mooiste vond: de oudste!!! En BINGO! ; ik koos een antieke Neuner cello uit Mittenwald, gemaakt rond 1850, en mocht hem lenen indien ik zelf de verzekering betaalde. De taxatiewaarde t.b.v. de verzekering was destijds 15.000 gulden. En ik kan je zeggen; destijds was 15.000 gulden nog meer dan nu 15.000 euro; het was heueueueueuel veul geld!
In mijn jonge jaren…;)
Die cello was een droom. Ellis zei het als eerste, en wie ik daarna ook tegenkwam en wie die cello ook zag; ‘Jeetje, wat is dat voor mooie cello?’ Op zomercursus, in het Haags Jeugd Orkest vroegen ze zelfs of ze hem even mochten proberen.
Hij klonk zoals hij er uit zag; wanneer iemand die cello kon spelen erop speelde bonkte mijn gebruikershart van trots.
Deze cello was veel te goed voor mij, maar omdat hij zo goed klonk, lekker speelde, heeft hij mij ongetwijfeld heel veel hard werk bespaart. Gelukkig maar want ik werkte echt hard om er iets van te maken. Ik heb zo braaf en gedisciplineerd gestudeerd; ik verdiende hem wel een beetje, in die zin…
Ik weet het zeker; indien ik destijds op een barrel les had gekregen, op een oranje vlamloze-, dikke laklaag gelakte Duitse fabriekscello les had gekregen, weet ik niet of ik door die eerste jaren heen zou zijn gekomen. Hoe hij oogde, voelde, rook, en zijn historie was voor mij van groot belang. Perfect afgesteld omdat hij in die prijsklasse precies de aandacht kreeg van vioolbouwer Bouman in Den Haag hielp hij mij zo goed als hij bij snaarwissels, streekwisselingen, toonvorming; met alles! De MAGIC was enorm…
Toen ik van het K.C. afging, leverde ik hem in, en mezelf kende heb ik op weg naar de tramhalte wat tranen laten rollen.
Terug naar nu.
Enkele weken geleden kreeg ik deze email. Ik heb toestemming om delen er uit met jullie te delen.
Beste Scarlett,
Net heb ik naar het filmpje zitten kijken en luisteren waarop je de prachtige oude Duitse Cello bespeelt. Ik was heel erg onder de indruk van het geluid en wat je zei over de ‘bespeelbaarheid’, ook voor beginners.
Dat laatste is in mijn geval zeer relevant want ik heb nog nooit Cello gespeeld. Het is echter iets waar ik al heel lang van droom om het leren. Daarvoor is het natuurlijk nooit te laat. Ik ben 62 dus heb er nu ook eindelijk tijd voor en belangrijker, ruimte in mijn hoofd.
Dat ik dan denk aan dit dure instrument is omdat ik heilig geloof in dat je bij alles wat je doet je de beste tools en instrumenten moet gebruiken die je je kunt permitteren.
Daarnaast geloof ik in ambachtelijke kwaliteit en oude materialen. Deze cello heeft niet alleen een heel mooi geluid maar hij is ook prachtig om te zien. Die houtnerf die je ziet en dus kunt voelen en die niet verborgen zit onder een dikke laag lak. Wat je zei over het oude hout van de kam, daar hou ik van. Daarom zal ik ook niet snel vallen voor een nieuw exemplaar uit China, hoewel die natuurlijk wel stukken goedkoper zijn.
Kortom, ik zou deze Cello dus heel graag zelf willen komen bekijken en beluisteren.
Praktisch punt daarbij is dat ik, Nederlandse, in Zweden woon. Niet in de grote stad maar letterlijk ‘diep in het platteland, op grote afstand van een internationaal vliegveld.
Bij je langskomen wordt dus even plannen. Nu moet ik op 23 mei a.s aan het einde van de ochtend in Kopenhagen zijn, dus ik zou daar aan het einde van de dag een vlucht kunnen nemen naar Nederland.
Ik zou dan op zaterdag de 24e mei in Velp langs kunnen komen. Mijn moeder woont in Apeldoorn, dus daar kan ik dan van vrijdag op zaterdag overnachten.
Als dit wat jou betreft zou kunnen en je inderdaad de Cello wilt vasthouden totdat ik hem heb kunnen zien, dan boek ik zo snel mogelijk een vlucht. Dat is voor jou dan ook wat meer zekerheid dat ik echt serieus geïnteresseerd ben.
Ik hoor graag van je,
Vriendelijke groeten,
Hemeltje lief; mijn video’s, bekeken door iemand in Zweden, die om een cello aan te gaan kopen daarvoor naar Nederland wil komen, naar mij? Wauw!!!
De cello die zij omschreef was toen in optie en werd aangekocht. Maar ik had net een andere oude Duitse cello binnen, en eentje kwam eraan; ik kon alternatieven aanbieden. Ik heb ze naast elkaar op video gezet en mijn klant, ik noem haar ‘Janine’, mailde; ‘Ik boek één ticket heen en twee terug!’.
Uiteraard heb ik de cello’s voor haar gereserveerd en wachtte ik op haar komst.
Janine kwam, en we gingen cello’s vasthouden, de hals voelen, voor het lichaam plaatsen, de hoogte bepalen. Open snaren strijken terwijl ik haar hand vasthield, en haar ellenboog gewicht doorgaf aan haar strijkende hand.
Het was meteen duidelijk; de oudste cello, gemaakt rond 1900, paste perfect achter haar knieschijven en de andere cello niet. Het waren allebei 4/4e cello’s, maar de ene net was smaller dan de ander.
Ze wist het na ruim een uur; DIE werd het en die mocht mee naar zweden. Met van mij een nauwelijks gebruikte koffer en prima houten strijkstok, blokje hars, celloplankje erbij vertrok Janine. Voor vertrek zou de cello nog verzekerd worden bij de firma Blom, en de volgende ochtend zou zij naar huis vliegen.
Annemarie, mijn assistent, zorgde voor toegang tot mijn online video beginners cursus waarmee zij alles kon herhalen wat we hadden kunnen doen, en Janine zou op zoek gaan naar een cellodocent in Zweden.
Dat iemand zulk een grote stap kan zetten, en bij mij die stap wil zetten is ene ongelofelijk compliment. En wat wil het toeval, als ‘toeval’ bestaat …?
Lees maar…
Wil even het heugelijke nieuws met je delen dat ik een cello docente heb gevonden. Een Nederlandse celliste en cello docent die hier 45 minuten vandaan woont.
Dit is echt heel bijzonder want hier in Zweden is altijd alles ver weg. Ik moet een uur rijden voor het dichtstbijzijnde stokbrood, dus dat je dan een Nederlandse Cello docent vindt zo ‘dichtbij’, is dat echt bizar en statistisch gezien eigenlijk niet mogelijk.
Het heeft kennelijk zo moeten zijn.
Misschien ken je haar, ze heet Benette Sjollema
Wauw… Ik ben heel erg benieuwd welke vreugde het cello spelen op juist DEZE cello Janine gaat geven. Wanneer je cello oefent, moet je vaak zo goed nadenken dat je alles om je heen vergeet. Dat je de was moet doen, het gras moet maaien, en een email dient te beantwoorden? Je vergeet alles. Het is echt quality time en je weg naar Cello kunnen spelen is lang maar als je geniet van alle stappen, alle fases, is deze zelfontwikkeling een verrijking voor je leven.
Janine mailde mij dit nog om als ‘review’ te gebruiken. 🙂
Voorafgaand aan mijn bezoek aan Nederland om een mooie oude Cello bij Scarlett te gaan kopen, had ze voor mij alvast video opnames gemaakt waarop ze de twee cello’s bespeelde waarvan ik er één zou gaan kiezen. Zo kon ik in ieder geval de ‘looks’ het geluid van de twee instrumenten alvast een beetje vergelijken. Dat was heel fijn. Ik denk dat ik de filmpjes wel 20 keer heb bekeken.
Maar hoe kies je een cello als je zelf nog geen cello speelt en zelfs nog nooit een cello in je handen hebt gehad?
Dat heb ik mij best vaak afgevraagd in de weken voorafgaand aan mij bezoek aan Scarlett. Ik was ervan uitgegaan dat Scarlett de Cello’s zou bespelen en dat ik alleen zou luisteren en op basis daarvan een keuze zou moeten maken. Maar dat ging heel anders.
Ik mocht op de Cello’s proberen te spelen en met de heldere en geduldige instructies van Scarlett lukte dat ook.
Het fijne daarvan was dat ik nu ook kon voelen hoe he was om de cello’s te bespelen en hoe zelfs heel gering verschillen in afmeting echt een verschil maakten hoe gemakkelijk het was om het instrument goed vast te houden.
Ik hoefde dan ook niet lang na te denken welke Cello ging worden. Niet alleen het gemak waarmee ik bij de ene Cello toch een mooi geluid kon produceren maar vooral ook hoe comfortabel het voelde om hem vast te houden (en te omarmen), maakte dat het maken van een keuze helemaal niet moeilijk was.
Het was dus echt heel fijn dat Scarlett de tijd heeft genomen en mij heeft geholpen om zelf de cello’s te bespelen. Ook had ze goede tips over het reizen met de cello (boek in het vliegtuig een extra stoel voor je cello !!) en hoe ik de cello kon verzekeren. Het liep allemaal echt gesmeerd, heel fijn.
Kortom het begin van mijn Cello reis was helemaal top, en ik denk niet dat er een betere manier is om een cello uit te zoeken en te kopen. Zeker niet voor een beginneling zonder enige Cello ervaring.
Of je nu begint op je 19e of op je 62e, wat telt is dat je begint. En dat je iets kiest wat jou raakt, wat jou ondersteunt, wat je uitnodigt. Een cello is meer dan hout en snaren — het is een bondgenoot op jouw pad. Een muzikale vriend. En als het dan ook nog op wonderlijke wijze bij je blijkt te passen, dan weet je: dit moest zo zijn.
Hartelijke groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Als je onlangs hebt besloten om cello te leren spelen
Als je (onlangs) hebt besloten om cello te leren spelen, heb je de juiste keuze gemaakt :-). De cello geeft warme, rijke tonen, gelijk aan het bereik van de menselijke stem, en het verbaast me dan ook niet dat het al vele eeuwen een geliefd instrument is. Zeker de...
Baslijnen begeleiden op de cello – Deel 2
Voor de blogpost van deze week vroeg ik ChatGPT om inspiratie. Ik wilde een blogpost schrijven over liedjes begeleiden met je cello. Over het spelen van ‘trappen’. Akkoorden. Zou ChatGPT hier al goede informatie over kunnen vinden? Raad eens waar die mee kwam? Met een...
Ik zoek drie of vier enorm enthousiaste cursisten van mijn online cursussen!
Veel volgers van mijn blogpost weten dat ik online cello cursussen maak. Video cursussen over Super Leren Strijken, een Cello basis BooStcamp, de eerste Bach suite voor cello solo, Sakom bundels 1, 2 en 3, Position Pieces van Rick Mooney, en kerst samenspel.En wat zo...