Jullie weten; ik ben een ambassadeur voor volwassenen die cello willen leren spelen. Iedereen heeft zijn eigen tempo om cello te leren spelen, en heeft te maken met zijn eigen karakter. Want vergeet niet dat we heel vaak niet alleen noten studeren maar ook om leren gaan met onszelf!
Uit de podcast: “Met contrabas is altijd het probleem: het moet elegant en makkelijk en soepel klinken maar het is enorm zwaar. Het is niet te vergelijken met de cello: ik zie de cellisten weleens even met hun hand wapperen of over hun schouder wrijven en dan moeten wij van de basgroep allemaal erg lachen!”
Ik mag een unieke situatie met jullie delen.
Dik een jaar geleden kwam er zoals vaak een boeking via de digitale agenda voor een proefles van iemand dit ik nog niet had gezien of gesproken. Ze stelde zich voor en schreef dat zij 62 was, bassist in het Koninklijk Concertgebouw Orkest en dat zij cello wilde leren spelen. Ik zat vol stond op mijn site, maar toch de vraag of ik toch geen plekje had?
Ik dacht ‘WAT?’ Wat zoekt iemand die op zulk hoog niveau musiceert nou bij mij? We maakten kennis en het was een aardigheid om haar te zien spelen. Een natuurtalent. Deze bassist in kwestie heet Mariëtta Feltkamp en, zo bleek pas onlangs toen ik haar voor deze podcast aflevering sprak, wij hebben tegelijkertijd op het K.C. -het Koninklijk Conservatorium- in Den Haag gezeten!
Uit de podcast: “… jij kijkt ook heel vaak en je zegt dingen die je ziet en dat is precies wat ik nodig heb dus jij bent echt de perfecte juf voor mij: superleuk!”
Iets meer dan een jaar geleden maakten we kennis en het werkte. Ik kon haar helpen, hoe veel talent en aanleg zij ook heeft want laten we wel wezen; strijken kon ze!!!
Des alniettemin is zij nu mijn leerling en ook mijn online curssussen kocht ze. LIKE!!!
Strijken op een bas is wel anders dan strijken op een cello…
Hoe dan? Luister de aflevering :-).
Haar enthousiasme voor de cello en haar energie zijn verbazingwekkend. Ik kom niet iedere dag iemand tegen uit het wereldberoemde K.C.O. Jij wel? Ik zit vol met vragen…
Hoe is het om in het meest prestigieuze orkest van Nederland te spelen? Hoe zit het met de competitie?
En hoe is zij daar op haar plek gekomen?
En waarom ga je naast zulk een drukke baan dan cello leren spelen?
En uhm… ga je zelf nog wel eens naar een concert als je altijd concerten geeft????
Marietta vond bij mij ook haar droom cello. Een mooie oude 7/8e cello. Toen ze aan Gregor Horsch, aanvoerder van de K.C.O. cello groep vertelde dat ze bij mij een fantastische cello had geprobeerd zei hij iets waar ik kippevel van kreeg. Je hoort het ook terug in de podcast. “Scarlett kun je met alles vertrouwen’, zei hij en ook zijn vrouw Pascale beaamde dat. Dankjewel voor dit enorme compliment…
Zij gaat ons over dit alles en meer vertellen in mijn nieuwste podcast aflevering van ‘Cello spelen met Scarlett.’
Hoor Mariëtta Feltkamp over hoe zij als kind gitaar ging spelen. Over laat beginnen met de bas want je begon toen der tijd niet als kind met contrabas. Mariëtta had gitaar als eerste instrument, deed daarvoor zelfs het conservatorium! Terwijl zij vijfde jaars gitaar student was op het conservatorium, stroomde zij met de bas in in het eerste jaar.
Hoor haar over auditie doen en over hoe zij de hele basgroep van haar toenmalige orkest ‘versloeg’ en de auditie bij het K.C.O. won. Want laten we wel wezen; het is ene soort van olympische spelen voor musici een auditie doen op dit niveau.
En ze draaide ook nog eens nachtdienst als verpleegster in de zorg terwijl ze aan het conservatorium studeerde! Respect!!
Kom luisteren hoe zij op het idee kwam om een switch te maken van gitaar naar een orkest instrument, en waarom de contrabas.
Hoor wat haar favoriete land is om op tournee te gaan. Welke zalen haar favorieten zijn.
Ze vertelt wie haar favoriete cellist is. Suprise!!!! (Not…)
En wat voor uitdagingen je krijgt wanneer je net als de vader van je baby in het Koninklijk Concertgebouw Orkest zit!
Met echtgenoot, voormalig solo klarinettist van het KCO in de vroegere stamkroeg van het K.C.O.; Welling.
Ook vertelt ze een prachtige anekdote over de cello groep en of ze iets van de cellisten die voor haar zitten kan leren of niet…
…En herinner jij je uit mijn blogpost cellist Floris Mijnders in zijn groene grof gebreide trui? Mariëtta herinnert zich die trui ook! En ook dat Floris voor de pauze cello solist was met het Dvorak celloconcert en na de pauze tuba speelde ?.
Uit de podcast: “… Ik had het eigenlijk voor mijn gevoel al gewonnen want ik was als enige van mijn bas groep door, dus ik was al helemaal blij. Het was eigenlijk gewoon gênant… En toen had ik gewoon geluk en mijn dag: ik won die baan…”
Ik verklap niets meer; wil jij meer weten over het leven als K.C.O-er? Luister naar Cello spelen met Scarlett via Spotify!
Omdat mijn podcast verspreider Anchor over genomen is door Spotify is het mij nog niet duidelijk hoe ik de rss feed in Apple Podcasts kan krijgen. Daar werk ik aan ?
Uit de podcast: ” ..ik wilde dus iemand die zich heel bewust is van alle techniek en dat ben jij. Ik denk dat dat er misschien mee te maken heeft dat jij zelf laat bent begonnen, dat je gewoon heel bewust weet van alles hoe je dat doet. Dat is anders dan dat je als kind bijvoorbeeld op je zevende of je achtste begint. Op een gegeven moment doe je iets al zo lang dat je nauwelijks meer weet hoe je het doet! Maar jij weet heel goed uit te leggen hoe je dingen doet. Dus wat ik laatst nog vertelde over jouw video over snaar wisselingen: dat doe je op een contrabas echt veel te groot, met je hele arm. Dus dat deed ik op de cello ook waardoor ik elke keer tegen problemen aan liep. En toen zag ik jouw online video over het zwaaien naar de koningin, met je pols wapperen, en dat is voor mij dan zo’n eyeopener!”
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Speel de prachtige aria ‘Erbarme Dich’ uit de Mattheus
Morgen is het Pasen. Eerste Paasdag. Misschien ben je of ga je binnenkort naar een Mattheus, Johannes of Lucas Passie van J.S. Bach? Indien je geen tijd hebt, niet kunt of de kerk te koud vindt heb ik hier een mooi alternatief voor je. Van de grootste rechten vrije...
De noten klinken niet zoals thuis…
Fotografie: Wim VooijsHerken jij deze volgende situatie? Je zit op celloles of op een voorspeel moment en terwijl je je zo goed hebt voorbereidt en echt lekker en goed gewerkt hebt thuis klinken er noten die je niet herkent. Speel je blijkbaar andere vingers dan je...
Wat is dat ook al weer, glissando en portamento?
Ik had deze week zulke leuke lessen met mijn leerlingen. Het was een overvolle week; ik had in Velp meer uren geopend dan gangbaar om iedereen een plekje te kunnen bieden, en in Amsterdam zat het al weken vol.Mijn leerling E. probeerde een Franse cello uit, gemaakt...