Na enkele weken zomervakantie hier weer een eerste blogpost. Heb je een fijne vakantie gehad? Dat hoop ik!
Misschien heb jij ook wel ‘muzikaal’ vakantie gehouden en is je cello even ingepakt gebleven? Of je bent net als onze docent Charlotte juist intensiever met je cello bezig geweest en heb je een zomercursus gedaan? Laat me weten welke; ik ben heel erg benieuwd.

Feit is dat nu de scholen weer beginnen of begonnen zijn en dat alles weer een soort van regelmaat gaat krijgen. Ik zie dat de agenda’s van de docenten in de studio op de Haparandaweg vol lopen, en in Velp zijn er in oktober nog maar enkele gaatjes op woensdag en donderdag ochtend. Plan je lessen nu in indien je verzekerd wilt zijn van een plekje door voor een celloles in Velp te mailen naar Annemarie via team@celloles.com, de lessen in Amsterdam plan je in via de website.

Over Gied, de nieuwe cellodocent op donderdag

Afgelopen donderdag is onze nieuwe docent Gied van Oorschot met zijn lessen begonnen; een vuurdoop met acht gevulde uren!

We konden Gied voor het eerst mee maken tijdens de barokcello workshop in juli j.l. Tijdens een avond kamermuziek blijkt maar weer dat we met meerdere celli pas echt compleet zijn. Dat samenspelen voor de meeste cellisten het uiteindelijke doel is; alleen is maar alleen. Samen muziek maken; is er iets mooiers? Proberen in een groep je diepste gevoelens om te zetten in geluid, en samen op één lijn te komen met je medespelers?

Dat je dat zo overtuigend kunt doen dat het ook daadwerkelijk overkomt bij je publiek? Want daar gaat het nog wel eens mis; ook dat kun je trainen, oefenen…

Heb jij al eens samengespeeld?  En dacht je van tevoren dat je er nog niet aan toe was?

Cello Samenspel - Scarlett Arts

Briljant idee!

Omdat de workshop avond met barok repertoire bij Gied zo geslaagd was, kwamen enkele cursisten op het idee om zelf een los-vast groepje samen te stellen en op donderdagavond drie lesuren bij Gied te boeken, en zo met een ensemble van gelijk niveau spelers lekker samen te spelen. Zo makkelijk? Jawel! Je boekt drie lesuren in en kunt de kosten verdelen en je kiest er zelf voor of je van tevoren wilt repeteren of niet; alles kan!

De cellisten zorgen zelf voor de muziek, ook voor een kopie voor de docent, en de docent helpt je die avond om er mooie muziek van te maken. Natuurlijk kan de docent ook stukken uitzoeken en dit materiaal voorbereiden, maar dan rekent hij meer dan het lestarief vanwege de extra uren voorbereiding.

Koen heeft op deze manier de afgelopen jaren al vaker zelf samengestelde ensembles geholpen, en ook bij Lotte en Charlotte en mij, Scarlett, ben je op die manier van harte welkom.

Waarom zou je kiezen voor kamermuziek onder begeleiding?

$

Omdat je zelf weinig samenspeel ervaring hebt?

$

Je docent kent cellisten die bij je aan kunnen schuiven!

$

Vanwege diens aanwijzingen die je beter laten klinken…

$

Omdat je niet iemand bent die zelf het voortouw neemt?

$

Omdat je wilt genieten van een sterke speler; je docent, die alles naar een hoger level trekt?

$

Want hij of zij heeft het vermogen akkoorden af te stemmen tot ze zuiver klinken?

$

Omdat je zelf niet voldoende kennis hebt van zinsbouw, spanning toe- en afname?

$

Om binnen enkele uren tijd veel verder te komen dan wanneer je afwachtend voor de zoveelste keer een stuk herhaalt?

$

Omdat er nu eens echt goed aan dynamisch verschil kan worden gewerkt; LIKE!

Wanneer kun je bij ons terecht:

  • Charlotte geeft op dit moment les op woensdagochtend;
  • Gied op donderdag middag en avond;
  • Koen en Lotte beide twee zaterdagen en dinsdagmiddag en avond;
  • Ik, Scarlett ben er op vrijdag.

Wil je wel graag samenspelen, denk duo, trio of kwartet maar ken je niemand die op DIE dag dat moment van de dag kan of wie ongeveer hetzelfde niveau heeft?  Vraag het dan je docent. Iedere docent kent haar of zijn eigen leerlingengroep en daarmee ook wie er op dat dagdeel meestal beschikbaar is. Je docent kan je in contact brengen met ensemble maatjes. Samenspelen is leuk vanaf het prilste moment; je hoeft geen positie te wisselen om zogenoemd ‘kamermuziek’ te kunnen maken. Je docent kent ook ensemble stukken voor ALLE niveaus, en anders ik wel.

Denk je dat jij nog niet goed genoeg bent om samen te spelen?

Ik ben cello begonnen te spelen toen ik 19 was en binnen een half jaar speelde ik in het kleuterorkest van het Haags Jeugd Orkest, het was een open snaren orkest. Binnen enkele weken mocht ik door naar het volgende level waar de stoelen gelukkig hoger waren en wat had ik een lol! Kom bij mij nooit aan met dat je nog niet genoeg kunt spelen; de kunst is de juiste medespelers te vinden. Laat je docent je daarbij helpen en ga lekker kamermuziek maken, deze herfst nog.

Heb je geen les in onze studio? Ook jij bent samen met je collega-cellisten welkom voor een blok kamermuziek bij onze docenten. Plan je maar in via www.celloles.com/agenda.

Misschien is je eigen docent ook wel heel enthousiast over zulk een ensemble moment? Gooi het in de groep ?.

Misschien lukt het je nog om in oktober een dergelijk moment in de studio in te plannen, en anders wel in november. November opent binnenkort. Alle leerlingen krijgen hiervan een melding.

Heb je hulp nodig, wil je me wat vragen; ik ben altijd bereikbaar via info@celloles.com En je hebt ook het email adres van Koen, Lotte en Charlotte, nietwaar? Dat van Gied is nu nog nieuw voor jullie maar dat kan ik je met plezier geven.

Geloof me; iedere docent wil ook jou laten genieten van het mooiste dat er is; samen muziek maken.

Lekker spelen!

Hartelijke groet,
Scarlett

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

Kamermuziek

Kamermuziek

Wist je dat ik zelf heel graag kamermuziek maak? Het liefst speel ik kwartet: strijkkwartet om precies te zijn! Ik weet nog goed hoe dat begonnen is. Rond 1992 is het geweest dat ik in amateur orkest Con Brio te Amsterdam aanschoof. Een orkest met heel veel oudere...

Share This