Ik had deze week zulke leuke lessen met mijn leerlingen. Het was een overvolle week; ik had in Velp meer uren geopend dan gangbaar om iedereen een plekje te kunnen bieden, en in Amsterdam zat het al weken vol.
Mijn leerling E. probeerde een Franse cello uit, gemaakt rond 1800, welke verkocht werd door een zeer prestigieuze vioolbouwer in Parijs in 1803. Dat maakte ik uit het verkoop etiket in de cello op.
Zij klonk waanzinnig op die cello; haar duimpositie spel klonk vele malen beter dan op haar eigen ook mooie Franse cello. En zij had uit een oude blogpost van mij de Romance sans paroles, een stuk van de onvolprezen Karl Davidov, a.k.a. Carl Davidoff uitgeprint.
Dit stuk, dat ik nog niet kende zelf, was uitstekend, prachtig om deze ‘nieuwe’ cello op uit te proberen. Wat is het heerlijk om positie te wisselen op de cello; te glijden, te smeren…
Juist dit Russische romantisch repertoire vraagt om vet glijden, melancholie.
Wat was dit genieten; dit Romance sans paroles van hem…
In dit stuk kun je tussen alle positie wisselingen op je gevoel gebruik maken van glissando of portamento.
Later dit jaar ga ik een online cello cursus maken over positie wisselen; daar komen deze technieken natuurlijk aan bod! Houd mijn blogpost in de gaten om te weten wanneer ik hier mee ga beginnen.
Wat is dat ook al weer, glissando en portamento?
Glissando en portamento zijn beide technieken die worden gebruikt in de muziek om tussen twee tonen te glijden, maar ze hebben verschillende toepassingen en effecten, vooral bij de cello.
Glissando
Bij een glissando glijdt de speler zijn vinger over de snaren van de cello zonder de tussenliggende tonen aan te raken. Het geluid dat wordt geproduceerd is een soort “glijdend” effect van de ene noot naar de andere. Hij glijdt hierbij op de VINGER DIE OP DE NIEUWE NOOT AAN ZAL KOMEN. Sorry voor de hoofdletters.
Glissandi
Glissandi worden vaak gebruikt om licht dramatische effecten te creëren of om overgangen tussen noten te versterken. Ze kunnen zowel snel als langzaam worden uitgevoerd, afhankelijk van de muzikale context.
Portamento
Portamento is vergelijkbaar met glissando, maar het verschil ligt in de benadering van de tussenliggende tonen. Bij portamento worden de tussenliggende tonen “aangestreken” of gespeeld terwijl de speler van de ene noot naar de andere glijdt. Hierdoor ontstaat een meer uitdrukkingsvolle overgang tussen de tonen. Je wisselt hierbij positie op de vinger die DE OUDE NOOT SPEELDE zodat de luisteraar duidelijk hoort hoe groot de afstand tussen oude en nieuwe noot is. Portamento wordt vaak gebruikt om een meer dramatisch, molto legato of verbonden geluid te creëren tussen noten. Het kan worden gebruikt om romantische expressie toe te voegen aan een melodie of om minder subtiele verbindingen te maken tussen noten binnen een frase.
Het kiezen tussen glissando en portamento hangt af van de muzikale context en de expressieve intentie van de uitvoerder of componist. Het hangt ook af van jouw muzikale hart, beste cellist. Stel je voor hoe je de frase zou zingen. Wat is het karakter? Doe je ‘glij’ na met je strijkstok en linkerhand. Imiteer je intuïtie. Glissando wordt vaak gebruikt voor meer lichte effecten of om aandacht te vestigen op een specifieke overgang tussen noten. Portamento wordt daarentegen vaak gebruikt voor een minder subtiele, hartstochtelijke doch vloeiende overgang tussen noten om extreme expressie toe te voegen aan de muziek.
In termen van techniek vereist glissando voornamelijk het beheersen van de vingerbeweging over de snaren zonder de tussenliggende noten aan te raken, terwijl portamento meer controle vereist over de strijkstok beweging om een vloeiende overgang tussen de tonen te bereiken.
Beide technieken bieden mogelijkheden voor expressie in de muziek, en de keuze tussen glissando en portamento kan sterk variëren afhankelijk van de interpretatie van jou, de speler en de stilistische vereisten van de compositie.
Print dit stuk eens uit en vraag je zelf af wat deze Russische hoog-romantiek van jou als uitvoerder vraagt.
Houd in gedachte dat er een nieuwe online cursus aankomt over positie wisselen, portamento en glissando. Al mijn online cursussen staan op een platform dat Thinkific heet.
NIEUW! Mobiele app van Thinkific beschikbaar
Wat nou super goed nieuws is, is dat sinds kort Thinkific een eigen app heeft. Dat betekent dat jij als afnemer van mijn curussen nog makkelijker altijd en overal mijn online cursussen toe kunt passen.
Deze week ontvangt iedereen die een online cello cursus van mij aangekocht heeft een bericht waarin aangegeven wordt hoe je hier gebruik van kunt maken.
In het kort; download Thinkific via Apple Store of Play Store en log in met jouw aangereikte email en eigen gekozen wachtwoord.
Houd jij net zo van Carl Davidov als ik? Als componist schreef Davidov voornamelijk werken voor zijn eigen instrument, de cello. Zijn composities omvatten concerten, kamermuziekstukken en solowerken voor cello. Zijn muziek wordt gekenmerkt door lyriek en technische uitdagingen die het virtuoze karakter van het instrument benadrukken.
Een van zijn bekendste composities is Am Springbrunnen. Ik heb niet veel met virtuositeit; doe mij maar Einsamkeit, Solitude:
Janken bij 1.03! Wat een mooie dubbelgrepen… Arme Carl, ik kan mij iets voorstellen bij de dilemma’s in zijn besneeuwde leven te Sint Petersburg…
Trouwens; je weet dat Carl Davidov een Stradivarius cello bespeelde he? De Davidov uiteraard…
Misschien is dit wel mijn favoriete cello componist. Wat had ik hem graag de hand willen schudden en willen leren kennen. Wat een groot warm muzikaal hart…
Print deze file Romance gerust uit en neem mee naar les!
LOVE IT!
Hartelijke groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Ik vind het opvallend…
Wat uitzonderlijk is aan mijn lespraktijk is dat ik, Scarlett, vooral veel vrouwen op les krijg die cello willen leren spelen. En dat de meesten die bij mij beginnen de veertig jaar gepasseerd zijn. Heerlijk toch?Maar ik vind het echt opvallend.Vroeger was het zo dat...
Verschil tussen legato en détaché
Ik heb deze week weer met veel plezier celloles gegeven. Eén van de vragen van een leerling was; wat is het verschil tussen legato en détaché? Beiden is toch ‘aan elkaar klinkend?’Ja dat klopt!Maar het verschil tussen legato en détaché zit voornamelijk in de manier...
Toonladders
Donderdag gaf ik les in Velp en speelde ik met verschillende leerlingen kerstliedjes. Super gaaf! Want dat kan natuurlijk al vanaf de eerste positie zonder grote greep en verlaagde eerste vinger.We speelden een kerstliedje met 1 mol, met een ‘Bes’ erin. Mijn leerling...