Fotografie: Wim Vooijs
Herken jij deze volgende situatie?
Je zit op celloles of op een voorspeel moment en terwijl je je zo goed hebt voorbereidt en echt lekker en goed gewerkt hebt thuis klinken er noten die je niet herkent. Speel je blijkbaar andere vingers dan je zou moeten spelen. Je speelt, simpelweg, verkeerde noten.
Het spreekt voor zich dat dat:
a) niets geks is, en
b) dit de meesten van ons overkomt
Maar sommige cellisten overkomt het meer dan anderen.
Afstanden berekenen
Bereken jij altijd afstanden? In termen van hele of halve afstanden?
Ik bereken altijd afstanden.
Natuurlijk; ook ik vergis mij wel, ik ben ook maar een mens ?. Maar ik vergis mij relatief minder dan de gemiddelde cellist want ik ben altijd aan het rekenen in mijn hoofd.
Al dan niet trapsgewijs of in sprongen.
Een melodie op mijn cello is voor mij geen deuntje of lijntje maar een combinatie van hele en halve afstanden, of een combinatie van sprongen.
Ik heb tijdens Algemene Theoretische Vorming lessen bij Paul Scheepers op het K.C. kennis gemaakt hiermee en langzaam maar zeker heeft dat mijn muzikale leven verandert.
Ik luister nooit meer naar muziek als zijnde ‘gewoon’ een melodie maar ik ben (on)bewust altijd bezig met het analyseren van drieklanken, kleine of grote, verminderd of overmatig. Trapsgewijze stukjes melodie, delen van toonladders, gecombineerd met die drieklanken. Van de ene kant jammer dat ik niet meer puur gevoelsmatig muziek ‘binnen laat komen’, van de andere kant maakt het dat ik stukken foutloos kan spelen.
Door steeds bewuster een bepaald aantal vingers op te tillen en neer te zetten is mijn cello niveau sneller beter geworden. In plaats van; Oeps, weer fout; ging thuis beter. Al geloof ik je wel want thuis voel je je natuurlijk super comfy!
Indien jij ook afstanden gaat berekenen, krijgt jouw toon voorstelling in jouw hoofd steeds meer een connectie met dat wat jouw vingers doen.
Dan ga jij bijvoorbeeld geen toonladder spelen wanneer je sprongen voorspelt, en vice versa: geen sprongen maken wanneer jouw innerlijk gehoor een toonladder ‘zingt’.
Hulp is onderweg!
Ik wil je graag helpen. Of je nou een absoluut beginnende cellist bent, al dan niet met al andere muzikale bagage, of een gevorderde speler; ik help je graag aan tips en spar met je om tot minder vergissingen te komen.
Daarom maakte ik een play-list op YouTube met video’s welke je op weg helpen indien dit een nieuwe insteek voor je is. Iedere 3 à 4 dagen komt er een nieuwe video bij. Gewoon om druppelsgewijs nieuwe input aan te bieden en niet in één keer too much.
Hier is de link naar de playlist;
Heb je vragen naar aanleiding van deze video’s? Reageer in YouTube onder de video’s en ik krijg er een melding van.
Huiswerk!
Uitdaging voor dit weekend;
Bekijk de stukken die je nu speelt eens op een andere manier. Gaan je noten trapsgewijs of met sprongen omhoog of omlaag?
Herken je die sprongen als zijnde het Wilhelmus interval, de kwart?
Of het Kortjakje interval; de kwint?
Zijn het misschien drieklanken? Majeur of mineur?
Of herken je vierklanken?
Door jouw bewustzijn te optimaliseren kom jij sneller tot een mooi eindresultaat, dat past bij het niveau waarop het thuis ging.
Succes!
Hartelijke groet,
Scarlett
Scarlett
info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005
Wellicht ook interessant voor je:
Speel de prachtige aria ‘Erbarme Dich’ uit de Mattheus
Morgen is het Pasen. Eerste Paasdag. Misschien ben je of ga je binnenkort naar een Mattheus, Johannes of Lucas Passie van J.S. Bach? Indien je geen tijd hebt, niet kunt of de kerk te koud vindt heb ik hier een mooi alternatief voor je. Van de grootste rechten vrije...
Proefles geboekt door…. een professioneel bassist?
Jullie weten; ik ben een ambassadeur voor volwassenen die cello willen leren spelen. Iedereen heeft zijn eigen tempo om cello te leren spelen, en heeft te maken met zijn eigen karakter. Want vergeet niet dat we heel vaak niet alleen noten studeren maar ook om leren...
Wat is dat ook al weer, glissando en portamento?
Ik had deze week zulke leuke lessen met mijn leerlingen. Het was een overvolle week; ik had in Velp meer uren geopend dan gangbaar om iedereen een plekje te kunnen bieden, en in Amsterdam zat het al weken vol.Mijn leerling E. probeerde een Franse cello uit, gemaakt...