Jean-Baptiste Bréval – een componist van wie bijna iedere cellist wel eens heeft gespeeld

Deze week kreeg ik dankzij een bericht van Cellopedia inspiratie omtrent een blogpost over Breval. Heb jij zijn muziek wel eens gespeeld?
Hier een korte kennismaking met Jean-Baptiste Bréval.

Jean-Baptiste Bréval (1753–1823) was een Franse cellist en componist die leefde in het bruisende muzikale Parijs van de late 18e eeuw. Denk Kleine zalen, vooral salons, darmsnaren!, een korte cellopunt die nog los in de cello ging. En last but not least; een dun cello foudraaltje/hoesje, of cellokoffer die waarschijnlijk 10 kilo woog. Jean-Baptiste speelde in vooraanstaande orkesten zoals het Concert Spirituel en het Théâtre Feydeau, en schreef vooral muziek voor zijn eigen instrument: celloconcerten, sonates en kamermuziek – zowel voor studenten als voor virtuozen. Deze muziek wordt nog steeds veel gespeeld !
Vandaag is Bréval vooral bekend om stukken die veel cellisten al vroeg in hun muzikale leven leren kennen, zoals de Sonate in C majeur, Op. 40 nr. 1, en zijn ‘relatief speelbare’ celloconcerten. Waarom tussen aanhalingstekens? Makkelijke muziek bestaat niet. Daarnaast schreef hij een van de eerste cellomethodes voor ‘violoncelle’, het Traité du violoncelle (1804), die van grote invloed was op de Franse celloschool van de generatie na hem. In Frankrijk is er in die periode veel aandacht voor de cello en cellotechniek geweest. Een andere schrijver van een degelijke cello methode en een bundel dagelijkse oefeningen is Louis Feuillard! Die dagelijkse oefeningen zijn een aanrader; hier zijn ze;

Bréval – Concertino nr. 1 in F majeur

Licht, elegant en goed speelbaar. Dit concertino is ideaal om te oefenen op zingende toonvorming, eenvoudige positiewisselingen en duidelijke strijkverdeling – terwijl je toch het gevoel hebt een echte solist te zijn.
Perfect voor schoolconcerten, voorspeelavonden of een salon optredens.

Bréval – Sonate in C majeur, Op. 40 nr. 1 – 1e deel

Een klassiek stuk voor beginnende cellisten: met duidelijk hoorbare harmonieën, comfortabele ligging in de eerste positie en af en toe een kleine ontdekkingstocht verder omhoog op de hals.

Gebruik deze sonate om te werken aan zuiverheid, basisdynamiek en zelfverzekerde inzetten en eindes.

Download hier de bladmuziek van Bréval’s Sonate in C majeur, Op. 40 nr. 1:

Hoe speel je de Sonate in C majeur van Bréval – Tutorial

Hulp nodig bij het instuderen? In deze tutorial loop ik stap voor stap door de vingerzettingen, strijkbewegingen, positiewisselingen en muzikale ideeën van Bréval’s sonate.

Zie het als een begeleide oefensessie: pauzeer, speel terug en maak aantekeningen in je partij terwijl je meedoet.

Bekijk de tutorial hier:
Vergis je niet; er komen veel uitdagingen in de stukken van Breval.  Zo dient het best veel tempo te hebben om aantrekkelijk te zijn om naar te luisteren, en om je cello spieren niet te laten verzuren.

Maar onderschat ook de behendigheid niet om soepel over te schakelen van halve noten naar kwarten, zestienden en triolen.

De muziek klinkt makkelijk maar is het geenszins.

Leuk om te weten: Bréval’s muziek vormt een mooie brug tussen de galante stijl van de 18e eeuw en de vroegromantische expressie die later door cellisten als Romberg en Dotzauer verder werd ontwikkeld.

Lekker spelen allemaal!

Hartelijke groet,
Scarlett

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

Beta lancering Positie wisselen doe je zo!

Beta lancering Positie wisselen doe je zo!

7 dagen lang 75% korting op een nieuwe online cello cursus? Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken; positie wisselen! Hoera; dit is het moment dat je ECHT cello gaat spelen. Want positie wisselingen maken tonen wie jij bent als cellist. Dit is geen makkie!...

Share This