Vroeger, toen ik het in mij eerste cello jaren het ijzeren repertoire voor cello verzamelde, bestond er alleen nog maar het papieren muziekboek. De partij, partituur, you name it, afhankelijk van wat je zocht. Je ging naar Broekmans & van Poppel, althans dat deed ik, want ik woonde in de Concertgebouwbuurt en zij hadden het meest op voorraad. Je had daar Giovanni, helaas langer geleden al te jong overleden, en Ted, die je altijd weer verraste met zijn verhalen over wat hij deed in zijn vrije tijd.

Dat waren nog eens tijden! Ik woonde op een kamer van 29 m2 met alleen koud stromend water. Ik deelde een douche met een hospita en soms kreeg ze haar zonen over in het weekend. Dan was het wachten op de badkamer!

Het was in een van de mooiste straten van Amsterdam; de Van Breestraat. En het toeval wil dat Ellis’, mijn eerste cellolerares, haar moeder daar ook woonde. Soms kwam ze voorbij, en dan zwaaiden we! Ik zie haar nog voorbij komen, in verwachting van een van haar mooie zonen. Toen ik mijn eerste cello bij vioolbouwer Bouman kocht, riep ik dat naar haar vanaf mijn balkon en toen kwam ze even kijken.

Hemel; het komt allemaal weer terug! Als ik wilde afwassen haalde ik met een teiltje water uit de douche en zette ik dat op zo’n kookplaatje en deed daar terwijl het plaatje gloeiend heet was de afwas. Hahaha! Ik was zo happy-de-peppie; ik kon tenslotte iedere dag cello spelen. Althans; tot de bovenbuurvrouw niet meer tegen de vele uren studie kon, maar dat is een ander verhaal! En ik mocht de huistelefoon delen en noteerde tikken op ene papier welke ik aan het eind van de maand netjes aan mijn hopsita betaalde. 

Terug naar de bladmuziek. Ik dacht altijd; laat ik nu vast dát en dát kopen, en nu vast die en die sonate, want dan kan ik er vast even naar kijken ook al is het te moeilijk. Het wordt steeds duurder hoor. En als ik eenmaal alles heb gekocht, kan ik het niet máken om het niet te spelen, en dan komt álles in mijn leven wel goed. Terwijl ik eigenlijk nog niet zo veel kon met de cello.

En Ted van Broekmans dacht dat ik een vakstudent was omdat ik al die sonates kocht en concerten. Normaal gesproken moest je je studentenkaart van het Conservatorium, toen nog 500 meter verderop op de Van Baerlestraat, laten zien voor korting. Ik heb er nooit om gelogen maar Ted gaf mij altijd korting want; “Je studeert toch cello!” Dat was ook wel zo want ik deed niets anders dan cello spelen. Ja, ik ging naar hun winkel…

Tegenwoordig is alles zo anders….

Lang leve het digitale! Ook omdat je nu vaak online al kunt horen of een arrangement deugt. Bijvoorbeeld: ik zoek een cello kwartet of kwintet voor een celloweekend. Googelen maar. Vaak zie je er bij de bladmuziek een soundclip bij staan. Hoe fijn is het niet om te horen of het arrangement goed is? Of op zijn minst enkele pagina’s om in te zien. Of je voert de titel in op YouTube en hoort het arrangement. Hoe te gek is dat niet?

Waar beland ik vaak?

Sheetmusicplus.com

Ik selecteer enkel opties met Soundclip om te horen hoe het klinkt, indien het een arrangement is. Daar koop ik cello ensemble muziek, viool cello duo’s, strijkkwartet stukken… Vaak zit er ook al een YouTube clip bij. Zo kun je de stukken goed beoordelen.

www.sheetmusicplus.com

Abonnementen

Ik heb ook abonnementen. Bijvoorbeeld op www.virtualsheetmusic.com
Surf er eens rond en overweeg met je ensemble een abonnement te nemen. Echt te tof! Het gaat van cello solo toonladders (Scales, by Ferrari) tot Wedding albums voor strijkers, of strijkers met piano, en prachtige Inventionen van Bach voor twee celli, of viool cello, of altviool cello…

Ook heb ik een abonnement op www.8notes.com.

8Notes is geschikt voor de niet te moeilijke muziek, over het algemeen voor cello duo, cello trio en cello kwartet en groter. Zeer herkenbare titels. En heel fijn; vaak kun je muziek ook nog eens transponeren. Je kunt vervolgens partijen en partituren downloaden en eventueel printen. Ik zet alles liefst op mijn grote tablet, de iPad Pro. Daar heb ik dan weer een voetpedaaltje bij voor het omslaan. Denk aan Pageflip Firefly; duur maar goed!!

Cello-expressions.com

Hele goede maar vaak moeilijk cello ensemble muziek vind je op specialistischere pagina’s. Denk Johnstone voor heeeel veel cello muziek, echter meestal handgeschreven en moeilijk te ontcijferen. Veel gratis materiaal, verrassend genoeg, vind ik op https://celloexpressions.com. Ook daar kun je het beluisteren.

De allermooiste strijkkwartet arrangementen van populaire muziek kocht ik online als digitale bladmuziek van Gavin Meredith, van Bridgewater Publishing. Hier hoor je “Isn’t she lovely” van Stevie Wonder, zo super gearrangeerd!

En kijk eens wat een timing van de afronding bij aankomst bruid aan het eind van de clip? Dat is al een vak apart! 😉

Scoreexchange.com

Veel amateurs verkopen hun eigen gearrangeerde muziek via https://www.scoreexchange.com/ Daar kom je pareltjes tegen als Gebt mir meinem Jesum wieder uit de Mattheus voor strijkkwartet en bas. Dat laat ik dan weer omzetten naar cello omzetten door mijn contact Natalie die heel erg handig is met Dorico of Sibelius et voila!

Musescore

Musescore biedt veel verrassende amateur baksels voor vreemde instrumentencombinaties aan maar het resultaat is vaak te droef-toeterig voor woorden. Het is extra erg dat alles door synthesizers ten gehore wordt gebracht. Run away!!!!

https://musescore.org/nl

IMSLP

Tot slot is de grootste rechtenvrije muziekbibliotheek online ter wereld IMSLP. Deze bieb is zo groot dat surfen er onbegonnen werk is. Ik google een titel en zet er achter IMSLP; zo kom ik het snelst bij een resultaat. Bijvoorbeeld Dotzauer method 2, IMSLP of Erbarme Dich, J.S. Bach cello quartet arr. IMSLP . Ga dan (indien nodig scrollend) naar Parts, of voor de lol naar Arrangements and transcriptions. Daar zie je de meest bizarre combo’s welke je zelf weer als basis kunt gebruiken voor ene ebwerking. Maar dat is mij te tijdrovend…

Vroeger was IMSLP gratis. Nog steeds? Ik hoor en zie meer en meer dat je kunt doneren of dat dat zelfs gewenst is. Ik ben al jaren donateur omdat ik er zo veel vanaf haal. Ik heb begrepen dat ze inmiddels een vergoeding vragen voor incidenteel gebruik, ik weet niet wat het kost maar het is voor de mensen die alles inscannen, overal ter wereld. Dit is de enige manier om aan muziek te komen die jarenlang verborgen lag in bijvoorbeeld de kelders van de Parijse muziekbieb. Bless us, wat een rijkdom!

IMSLP Rocks!!!!

Waar haal jij je muziek vandaan?

 

Hartelijke groet,

Scarlett

Scarlett

info@celloverkoop.nl | 06 - 1818 9005

Wellicht ook interessant voor je:

De noten klinken niet zoals thuis…

De noten klinken niet zoals thuis…

Fotografie: Wim VooijsHerken jij deze volgende situatie? Je zit op celloles of op een voorspeel moment en terwijl je je zo goed hebt voorbereidt en echt lekker en goed gewerkt hebt thuis klinken er noten die je niet herkent. Speel je blijkbaar andere vingers dan je...

Share This