Hallo allemaal! In deze clip vertel ik over een verrijking van mijn cellogeluid. Meer volume, meer boventonen, klankleuren die ik eerder niet had. Ik voel die extra resonance ook in mijn vingers. ik haal nu met de zelfde energie meer uit mijn cello. Het is een treat voor mij zelf; een cadeau waar ik heel blij mee ben namelijk een super de luxe staartstuk van vioolbouwer Frirsz uit Amerika. Ik heb hem gevraagd of ik dit staartstuk mag verkopen: ik zie het namelijk nog nergens in Europa aangeboden. Hij reageerde positief en enthousiast. Hier is de link naar zijn pagina over dit staartstuk. Ik vertel in het filmpje dat ik er drie heb gekocht; eentje voor mij zelf, inmiddels is de tweede verkocht aan Addy en een derde is nu nog vrij. Heb jij een mooie cello maar wil je kijken of je het uiterste haalt uit het geluid, wil je een wolftoon dempen, en meer volume en klankkleur? Probeer dan dit staartstuk. Niet goed geld terug zegt Frirsz; en dat zeg ik dus ook. Wil jij de laatste? Mail me. Daarna bestel ik bij interesse enkele cello staartstukken van Frirsz bij.

Frirsz schrijft onder meer;

…Dynamically balanced to create harmonic overtones never before possible.

This tailpiece is designed to unleash the true potential of your instrument with our state-of-the-art design. Laboratory analysis shows that this tailpiece is actually capable of creating harmonics beyond the range of human hearing. 

All our products are made from the finest Aerospace materials and are made and assembled in the USA and carry our 90-day money-back guarantee…

Ik onderschrijf dit; de boventonen zijn zo vermeerdert dat het als een next level voelt.

2019 is voor mij super gestart want ik heb mezelf na lang wikken en wegen een prachtig hyper modern staartstuk cadeau gedaan. Het is overgekomen uit Amerika in de Kerstvakantie en het is een cello staartstuk van de heer Frirsz. Hij is een vioolbouwer in Amerika en dit staartstuk dat zag ik het eerst in de Strad en daarna zag ik het bij Ruben. Ruben had het over laten komen uit de States en ik moet zeggen, ik was er enthousiast over. Ik kon duidelijk horen op zijn Atelier Robin, heb ik het met hem opgezet en dat daar een groot verschil was aan geluid, aan volume, aan klankkleur, de wolf toon was wat minder maar toch dacht ik, ja het is toch wel heel veel geld. Nou, als ik had geweten wat ik nu weet, dan had ik hem toch meteen besteld. Want ik zat een beetje in een situatie, ik had geen twijfel mogelijk, ik wil geen andere cello, maar ik vroeg mij wel af van, is dit nou het maximum haalbare uit een cello? Nou misschien hebben jullie er wel eens van gehoord, dat je dan naar een vioolbouwer kunt gaan voor een check-up. Dat moet je natuurlijk laten doen door een vioolbouwer laten doen die van wanten weet, van cello’s weet, en ehm.. die dat goed kan. Dat kan niet iedereen. Maar toen dacht ik van: waarom zou ik niet eerst dit staartstuk proberen? En daar ben ik dus super blij mee, want al terwijl ik mijn snaren opdraaide en eraan plukte, hoorde ik het verschil. Veel duidelijker geluid. Niet zozeer helderder maar voller. Rijker aan klank en inderdaad, ik had een piepklein wolfje op de, dat heeft eigenlijk iedereen zo’n beetje, op de vierde positie op de G-snaar. Nou die is ook absoluut minder, meestal hoor ik ‘m niet meer. Het leukste is, ik word hier weer blij van. Ik heb weer zin om mijn cello te pakken. Het inspireert mij. Ik weet niet of dit overkomt met een camera er tussen en jullie weten natuurlijk niet hoe mijn cello hier voor klonk. Ik wel, ik ken mijn cello op mijn duimpje.

En het is een feit dat vroeger voelde ik vooral hier mijn cello resoneren en hier, en nou lijkt dat, die résonance, die leidt nou dat hele achterblad. Ook hier bij deze knie voel ik ‘m nou veel duidelijker resoneren. Het is ook leuk wanneer ik een toonladder speel of gewoon een stuk speel. Onder mijn vingers voelt het anders. Het kietelt mij. Het kietelt me letterlijk om eens iets anders te doen dan dat ik deed. En ik denk dat, er is net als bij snaren, is er geen exacte formule om jouw cello op z’n best te laten klinken. Dat moet je vergelijken. Maar een staartstuk van 308 euro, want dat kost dit, ja dat koop je niet even om te kijken of het werkt. Daarom heeft Frirsz gelukkig gezegd, staat op zijn website: money back guarantee. Jij niet blij? Frirsz niet blij, geld terug.

Nou ik heb met dit staartstuk tegelijkertijd nog twee staartstukken laten komen, want ik denk altijd ietsje groter. Als ik hier blij mee bent, dan is een ander hier ook blij mee. Zo ben ik ook Musilia koffers gaan verkopen. En de nieuwbouw cello’s die ik zo ooit tegen ben gekomen, daar ben ik bij blijven hangen omdat ik er blij van werd. Dat scheelt je dus verzendkosten maar vooral ook het risico dat de douane daar import heffing over gaat rekenen. Ja, dat is natuurlijk hun goed recht.

Wil jij dit staartstuk proberen? Ik raad het vooral mensen aan die al een mooi instrument hebben en die net dat tikje meer willen. Die net wat meer gas willen geven, niet zozeer in volume maar in het maximum uit hun cello halen. Ben jij dat? Heb jij dat mooie instrument en je wil er net iets meer uit proberen te halen? Dan raad ik je absoluut dit staartstuk aan, en ik denk niet dat ie dan bij mij terugkomt. Ja? Dus, ik heb er nog twee. 308 Euro, geen verzendkosten van Amerika naar Nederland, die heb ik al betaald en als je wil, zetten we ‘m op tijdens de les of tijdens een pauze. Dat kan allemaal geregeld worden. Ja? Nou, als je interesse hebt, laat het me maar weten. En stel je vragen via e-mail of op les. Ja? Doeg!

Groet Scarlett!